Geldrop-Mierlo – ComputerHulp aan Huis is een gratis hulpdienst van Bibliotheek Dommeldal. Het werkgebied is Geldrop-Mierlo en een kleine straal daar omheen. Vrijwilligers helpen u graag bij digitale uitdagingen. Het maakt daarbij niet uit of de vraag gaat over tablet, PC, telefoon, of bijvoorbeeld printen.
Hoe werkt het?
Er komt een vrijwilliger bij u thuis die geduldig is en de tijd neemt om zaken uit te leggen. Het kan een man of een vrouw zijn. Hierin mag u een voorkeur aangeven. De meeste vrijwilligers zijn met pensioen. Past een vrijwilliger toch niet, neem dan altijd even contact op met coördinator, zodat er een oplossing kan worden gezocht.
Wat kost het?
Het is gratis. Wij hebben als doel om als bibliotheek een maatschappelijk probleem te ondervangen. Dit doen wij het beste zonder een
vergoeding te vragen, zodat de service voor iedereen toegankelijk is. Onze vrijwilligers zijn geïnstrueerd geen vergoeding te vragen of te
ontvangen.
Met welke vragen kunt u terecht?
Heel simpel: met alle computervragen mag u een aanvraag doen. Maar het kan zijn dat de coördinator u doorverwijst naar andere hulp,
of een computercursus in de bibliotheek zelf aanraadt.
Wat doet ComputerHulp aan Huis niet?
- Wij kunnen geen apparatuur repareren
- Wij bemiddelen niet bij problemen met verkopers of aanbieders van computers of internet
- Wij verkopen geen apparatuur of software
- Wij zijn zeer terughoudend met hulp bij internetbankieren en bieden op dit vlak alleen uitleg
Wie zijn we?
Wij zijn digitale avonturiers die mensen graag helpen op het vlak van computers en internet. Wij vinden het boeiend te
laten zien wat er allemaal mogelijk is in de digitale wereld. En om mensen te verlossen van de frustratie vast te zitten
met een digitaal probleem.
1. Martijn | Coördinator
Graag stort ik mij met veel enthousiasme op projecten die de zelfstandigheid van mensen vergroten. Als initiatiefnemer van
ComputerHulp aan Huis, kan ik mijn ideeën goed kwijt over effectieve hulp in een sociale samenleving. Mijn andere rollen als docent
computervaardigheden hebben mij geleerd dat het aangaan van een digitale uitdaging ook veel plezier en voldoening kan geven.
2. Frans | Vrijwilliger
Mijn naam is Frans Verberne. Ik woon in Braakhuizen-Noord in Geldrop. In het verleden heb ik voor veel technische bedrijven in de regio gewerkt. Later ben ik ondernemer geworden in de kinderopvang. Mijn vrije tijd besteed ik aan sporten, wandelen, fietsen en klussen. Ik houd ervan om mensen te helpen en (moeilijke) problemen op te lossen.
3. Sangeetha | Vrijwilliger
Wat tegenwoordig normaal is, zoals het gebruik van een smartphone, tablet, of laptop, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het geeft
mij plezier mijn medemens te ondersteunen bij de reis door het landschap van de nieuwe media, en de kennis te delen die nodig is om
digitaal zeker te worden.
4. Chris | Vrijwilliger
Tijdens mijn werkzame leven ben ik voornamelijk onderzoeker en data-analist geweest bij de regionale GGD. Ik ben geen
computerexpert, maar wel vaardig genoeg om de meeste digitale problemen op te lossen. Ik vind het een fijne uitdaging om mensen
wegwijs te maken in de digitale wereld. Een bijkomend voordeel is dat ik zo zelf ook bijblijf.
Hoe word ik geholpen?
U kunt zich inschrijven en computerhulp aanvragen op verschillende manieren.
- Via mail: m.meijs@bibliotheekdommeldal.nl
- Aan de balie in een vestiging van Bibliotheek Dommeldal
- Telefonisch via 040-2862805 of 06-23005828
Intake
Daarna neemt de coördinator binnen afzienbare tijd contact met u op voor een intake. Naar gelang de hoeveelheid aanvragen wordt u
direct ingepland, of komt u op een wachtlijst. Zo gauw u aan de beurt bent, neemt een vrijwilliger contact met u op om een afspraak bij u thuis in te plannen. Om dan samen met u de computerproblemen op te lossen, of om te oefenen hoe u computerprogramma’s gebruikt.
U spreekt vervolgens zelf af met de vrijwilliger of u elkaar nogmaals wil zien en wanneer dat schikt. Meestal wordt er gedurende een
aantal weken eens per week een afspraak gemaakt.
Rechten en plichten
- ComputerHulp aan Huis biedt geen garantie voor juistheid, volledigheid, of tijdigheid van de aangeboden hulp. Wij proberen mensen op weg te helpen, maar gaan geen contractuele verbintenis aan waarbij wij resultaten kunnen garanderen.
- Wij werken niet voor bedrijven, of op zakelijke computers.
- Problemen die ontstaan door verouderde software kunnen we niet oplossen. Dan raden we eerst een update aan.
- Van onze medewerkers mag u verwachten dat ze zeer zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens en inloggegevens. Er is met enige
regelmaat niet aan te ontkomen privacygevoelige gegevens te delen met de vrijwilliger. Hiervoor wordt dan een toestemmingsformulier aangeboden dat ondertekend kan worden. - U krijgt altijd de naam van de vrijwilliger vooraf aan de afspraak. Vraag gerust naar legitimatie.
- Als de vrijwilliger met een betaalde helpdesk moet bellen, doet hij dit met uw telefoon en vraagt hij toestemming voor de kosten.
- Als er op de computer aanpassingen aan bestanden moet worden gedaan, zoals kopiëren, verwijderen, of een back-up, kunnen wij geen verantwoordelijkheid nemen voor verlies van gegevens. Geeft u dus nadrukkelijk toestemming dat dit mag gebeuren.